خانه / پیشنهاد تحریریه / بررسی کتاب «سرآغاز شعر نو کُردی و تحول فرم های آن»

بررسی کتاب «سرآغاز شعر نو کُردی و تحول فرم های آن»

شناسنامه: سرآغاز شعر نو کُردی و تحول فرم های آن، انور معرفت، انتشارات گوتار، سقز، ۱۳۹۵.

وضعیتی که پیامد گذار از بحران به ثبات باشد، پیشروان آفرینشگری می پروراند تا با شکوفایی و نوجویی، تحولی میان وضعیت پیش رو با گذشته ای مستقر و نه چندان دور ایجاد نمایند. نسل جدید شاعران، بازنمای درونی شدن عصاره مفاهیم، ارزش‌ها و گفتمان‌های این دوران تغییرند. شعر آنها درخشش بخشی از پتانسیل‌هایی است که در اندیشه تخیل و زبان آنها وجود داشته ولی زمینه‌های ذهنی و عینی بروز آن مهیا نبوده است. / پشت جلد اثر

این کتاب اثری است دو زبانە (فارسی و کُردی) در ۱٥۱ صفحه مشتمل بر پیشگفتار، درآمد و چهار فصل.

در پیشگفتار کتاب به قلم رضا شجیعی در معرفی کوتاهی درباره کتاب چنین آمدە:«کتاب “سرآغاز شعر نو کُردی و تحول فرم های آن” از معدود کتاب هایی است که تا به حال به موضوع تاریخ تحول شعر”نو” کُردی پرداخته است و به حق تلاش وافری بذل شده تا به استناد به کتب و مجلات منتشر شده، تصویری مرتب از تاریخ تحول شعر کردی ارائه نماید. این پژوهش در ۴ بخش به بررسی شکل گیری فرآیند نوگرایی در ادبیات کُردی پرداخته و این فرایند را در گستره وسیع کُردستان پیگیری نموده است. کتاب همه حلقه‌های شعری و تا سر حد ممکن، اکثر مجموعه های چاپ شده، علی الخصوص در کردستان ایران را مورد بررسی قرار داده و تاثیر تحولات اجتماعی، فرهنگی و گفتمانی را نیز بر روند تحول ادبیات به ویژه شعر معاصر کردی پیگیری نموده است.این پژوهش تعریف جامع و مانع شعر نو در اثر وزین شمس لنگرودی “تاریخ تحلیلی شعر نو” را ملاک قرار دادە، کە شعر نو را اصطلاحا اشعاری دانسته که از تعهدات سنتی نسبت به اوزان قراردادی و قافیه ها، ایماژها، تلمیحات و کنایات آزاد است.اهمیت این سنخ از پژوهش های ادبی سوای ارائەی از روند تحول شعر در عمق بخشیدن به تجربه ها و بازآفرینی و نواوری خلاقانه بسیار مفید خواهند بود.»

فصل اول با عنوان “پیدایش و تحولات شعر نو کُردی”: به بسترهای تاریخی موثر بر تحولات ادبی به ویژه شعر در کُردستان می‌پردازد و پیامدهای تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در عرصە ادبیات، شعر و روند پیدایش نوگرایی در فضای شعر کردی واکاوی و بازگو می‌کند. بررسی دوره های نخست یعنی دورەای که با گوران شروع می شود و دوره دوم همان دوران پساگورانی در شعر کُردی و بررسی جریانهای روانگه و کفری در این دوره ثانویه و همچنین پرداختن بە تجربه شعری شیرکو بیکس بعنوان بزگترین چهرە شعری این دورە از دیگر موضوعاتی است که در فصل اول مورد بررسی و مداقه قرار گرفته اند. ظهور فرمالیسم در شعر نو کُردی، شعر نو نامتعارف کُردی بررسی تحول فرم و مضمون دوره سوم شعر نو کردی از دیگر موضوعات فصل اول می‌باشند

فصل دوم با عنوان “شعر نو کُردی در کُردستان ایران”؛ با نگاهی تاریخی جریان و نسل های متمادی شعر نو کُردی در ایران را مورد بررسی قرار داده است. معرفی نسل های چهارگانه شعر نو کُردی، (نسل نخست دهە ۱۳۳۰-۱۳٥۰، نسل دوم دهە ۱۳٥۰-۱۳٦۰، نسل سوم ۱۳٦۰-۱۳۷۰ و نسل چهارم ۱۳۷۰-۱۳۸۰شمسی) و مباحث گفتمان گسست و تاریخ ادبیات کُردی، معرفی گروه داکار و گروه جیاواز، شعر نو کردی جنوبی و نو سنتی گرایان و کتابشناسی آثار شاعران نوگرا از موضوعات فصل دوم می باشند.

در فصل سوم با عنوان “دگرگونیهای فرم در اشعار نو کُردی”، با نگاهی به فرم در شعر نو فارسی، فرم‌های شعر نو کُردی بازشناسی و معرفی شدەاند. چهار پاره کُردی، بیت یا چریکە، کوپلە (کۆپلە)، شعر کوتاه شعر آزاد، پەخشانە شیعر، قەسیدە شیعر، چیرۆکە شیعر، وتارە شیعر، قالب سیاە مشق، قالب ترکیبی و شعرنگاره از دیگر موضوعاتی می باشند کە دراین فصل بە آنها پرداختە شدە است.

فصل چهارم با عنوان کُردی: فورمەکانی کورتە شێعری نوێی کوردی (فرم‌های شعر نو کوتاه کُردی) بە بررسی و معرفی اشکال کوتاه شعر نو کُردی می پرازد. سێ خشتەکی (سە مصرعی)، پۆستیرە شێعر (پوستر شعر)، چرکانە و هایکو از فرم های کوتاه شعری می باشد کە در این فصل از آنها سخن رفتە است.

▪️معرفی و نقد: تحریریه خانە کتاب كُردی

! هر نوع بازنشر این متن با ذکر منبع «سایت خانه کتاب کردی” مجاز است.

 

درباره‌ی خانه کتاب کُردی

همچنین ببینید

سێ وتار دەربارەی ئەدەبیاتی كوردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *