خانه / اخبار و رویدادها / کتاب «كُردهای سوريه؛ مردم فراموش شدە» منتشر شد

کتاب «كُردهای سوريه؛ مردم فراموش شدە» منتشر شد

کتاب «كُردهای سوريه؛ مردم فراموش شدە» منتشر شد

شناسنامە کتاب: «کردهای سوریه؛ مردم فراموش شده»، کریم یلدیز، ترجمەی کیانوش خیرآبادی، نشر آمیار ، سنندج ۱۴۰۰.

كتاب «كُردهای سوريه: مردم فراموش شده»، يكی از آثار تأليفی نويسنده‌ و كُرد پژوهِ شهير كريم يلديز است كه در سال ۲۰۰۵ برای نخستين بار به چاپ رسيد و مورد توجه تاريخ‌نگاران و پژوهشگران حوزه‌ی كُرد و خاورميانه قرار گرفت.

اين كتاب به تصوير كشيدن حقايقی بس تلخ و جانكاه از سرگذشت كُردهای سوريه به ويژه در تاريخ معاصر اين كشور است كه با ظرافت خاصّی در سه بخش و ده فصل به رشته‌ی تحرير درآمده است.

بخش اول آن خلاصه‌ای از هويّت كُردها و تاريخ آنها را بيان می‌نمايد. بخش دوم، تاريخ سوريه و روابط بين‌المللی و منطقه‌ای تجزيه شده و همچنين تاثيرات آن را بر مسئله‌ی كُرد در سوريه بيان می‌كند. نهايتاً در بخش سوم، تبعيضی كه كُردهای سوريه در گذشته و حال از آن رنج برده‌اند مورد بحث و بررسی قرار می‌گيرد. مثال‌های استفاده شده در اين كتاب در راستای توضيح شكل و چگونگی تبعيضی كه كُردهای سوريه با آن روبه رو هستند و همچنين به نمايش گذاشتن اساس تجاوزی كه به حقوق انسانی آنها می‌شود، ذكر شده‌اند و تهيه‌ی گزارش جامعی از تاريخ محنت كُردها مدنظر نبوده است.

کریم یلدیز

مؤلف در مقدمه کتاب آورده است: «دليل نوشتن اين كتابِ پژوهشی، كمبود منابع مكتوب در اين زمينه بوده است. كتاب حاضر، رخدادها و زمينه‌ی تاريخی بروز آنها را به همراه مشكلات امروزی كُردهای سوريه، مورد بررسی و تفحّص قرار می‌دهد. محتوای اين كتاب از طريق مصاحبه با شخصيت‌های كُرد و غيركُرد در سوريه و مناطق ديگر گردآوری شده و بدين وسيله كتاب به روابط متقابل كُردی- سوری، روابط و مسائل منطقه‌ای و بين‌المللی می‌پردازد. اين كتاب همچنين منابع موجود در اين زمينه را مورد بررسی قرار داده و سعی در اين دارد همانند نقطه‌ی آغازی برای تحقيقات آينده عمل نمايد.

این اثر بر مسئله‌ی حقوق بشر كُردهای سوريه تاكيد داشته و در ضمن مسئله‌ی كُرد سوريه را در زمينه‌ی مناسبی قرار داده و توضيحاتی دال بر پيشرفت اين موضوع ارائه نموده است. رفتار دولت سوريه با مردم كُرد در اين كشور و مقايسه‌ی آن با حداقل استانداردهای مدنظر قوانين بين‌المللی، با قرار دادن مخمصه‌ی كُرد در بستر تاريخی و منطقه‌ای آن، موجبات تسهيل درک اين مسئله را فراهم می‌آورد.

 

اگرچه يکی از اهداف اين كتاب، تهيه‌ی گزارشی جامع و دقيق از وضعيّت وخيم كُردهاست، ولی خواست دولت سوريه اين است كه از مستندسازی كامل ميزان و عمق اين وضعيّت ممانعت كند. اميد است كتاب حاضر انگيزشی باشد برای انجام تحقيقات و مباحثات بيشتر در هر دو بخش مسئله‌ی كُرد، يعنی تعريف مسئله‌ی كُرد به وسيله‌ی دولت سوريه و تعريف آن توسط ديگر دولت‌ها.»

كيانوش خيرآبادي

 این کتاب شامل ۱۰ فصل با این عناوین است:

 بخش اول: كُردها

فصل اول: كُردها

فصل دوم: تاريخ كُردها

 بخش دوم: سوريه

فصل سوم: تاريخ سوريه (۲۰۰۵- ۱۹۱۸)

فصل چهارم: ساختار دولت سوريه

فصل پنجم: روابط منطقه‌ای

فصل ششم: منابع آب و منازعات مرتبط

فصل هفتم: روابط بين‌المللی

 بخش سوم: كُردها در سوريه

فصل هشتم: حقوق مدنی كُردهای سوريه

فصل نهم: حقوق سياسی كُردهای سوريه

فصل دهم: حقوق فرهنگی كُردها

 برای دانلود نسخه کامل PDF معرفی کتاب بە کانال “خانهٔ کتاب كُردی” بپیوندید:

 https://t.me/kurdishbookhouse

 هر نوع بازنشر این متن با ذکر منبع «سایت خانه کتاب کردی” مجاز است.

درباره‌ی خانه کتاب کُردی

همچنین ببینید

کتاب «رساله‌ی راوی: درس‌گفتارهای روایت در داستان» منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *