سهم کتاب دیجیتال از بازار نشر ۷ درصد است
بهگفته دبیر انجمن فعالان کتاب دیجیتال، درحالیکه یکسوم بازار نشر کشورهای صاحبنام در تولید کتاب دیجیتال به این محصول اختصاص دارد اما تنها هفت درصد گردش مالی بازار نشر کشور در اختیار کتابهای دیجیتال است.
علی محمدپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به نسبت تولید و مخاطبال کتابهای دیجیتال بیان کرد: طبق اطلاعات و آمار فعالان حوزه کتاب دیجیتال، حدود ۳ میلیون کاربر از ۱۲۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده استفاده میکنند؛ همین آمار نشان میدهد که سیاستگذاریها به گونهای تدوین نشده که به کتاب دیجیتال توجه شود.
وی درباره اهداف شکلگیری انجمن فعالان کتاب دیجیتال گفت: یکی از دلایل اصلی شکلگیری انجمن فعالان کتاب دیجیتال، پرداختن به دغدغههای بازار کتاب دیجیتال بود. کتاب دیجیتال در چارچوبهای قانونی تعریف نشده و به رسمیت شناخته نشده است. بازیگران این حوزه دور هم جمع شدهاند تا در تعامل با نهادهای حکومتی و دولتی، مسائل این حوزه را زودتر سر و سامان بدهند. میتوان در تعاملی گسترده با نهادهای مختلف برنامههایی برای توسعه این حوزه با استفاده از ظرفیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای حاکمیتی تدوین کرد.
محمدپور همچنین به رسمیت شناخته شدن کتاب دیجیتال در لایههای مختلف سیاستگذاری و برنامهریزی کشور را یکی از اصلیترین برنامههای انجمن فعالان کتاب دیجیتال معرفی کرد و یادآور شد: کتاب دیجیتال ظرفیتهای زیادی دارد؛ بهعنوان مثال هزینه فرایند تولید آن ارزانتر از کتاب چاپی و دسترسی افراد خیلی آسان است؛ درنتیجه میتوان بخشی از مشکلات و تحریمها در حوزه نقل و انتقال کتاب و فروش نقطهمحور کتاب را به کمک کتاب دیجیتال پوشش داد، اما تا وقتی کتاب دیجیتال به رسمیت شناخته نشود، این حوزه با سختیهای زیادی روبهرو است،
محمدپور با اشاره به سهم کتاب دیجیتال از بازار کتاب کشورهای صاحبنام در تولید این محصول بیان کرد: در حوزه کتاب دیجیتال هنوز فاصله زیادی با کشورهای صاحبنام وجود دارد؛ درحالی که در بسیاری از کشورهای صاحبنام در حوزه تولید کتاب دیجیتال، این محصول یکسوم بازار آنها را تشکیل میدهد.
به گفته وی، اکنون تنها هفت درصد گردش مالی بازار نشر کشور در اختیار کتابهای دیجیتال و بین ۱۲ تا ۱۵ درصد مصرف کتاب به کتاب الکترونیکی اختصاص دارد. تا زمانی که کتاب دیجیتال به رسمیت شناخته نشود، رسیدن به سهم یکسوم بازار هنوز دور از ذهن است
وی درباره اهداف شکلگیری انجمن فعالان کتاب دیجیتال گفت: یکی از دلایل اصلی شکلگیری انجمن فعالان کتاب دیجیتال، پرداختن به دغدغههای بازار کتاب دیجیتال بود. کتاب دیجیتال در چارچوبهای قانونی تعریف نشده و به رسمیت شناخته نشده است. بازیگران این حوزه دور هم جمع شدهاند تا در تعامل با نهادهای حکومتی و دولتی، مسائل این حوزه را زودتر سر و سامان بدهند. میتوان در تعاملی گسترده با نهادهای مختلف برنامههایی برای توسعه این حوزه با استفاده از ظرفیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای حاکمیتی تدوین کرد.
محمدپور همچنین به رسمیت شناخته شدن کتاب دیجیتال در لایههای مختلف سیاستگذاری و برنامهریزی کشور را یکی از اصلیترین برنامههای انجمن فعالان کتاب دیجیتال معرفی کرد و یادآور شد: کتاب دیجیتال ظرفیتهای زیادی دارد؛ بهعنوان مثال هزینه فرایند تولید آن ارزانتر از کتاب چاپی و دسترسی افراد خیلی آسان است؛ درنتیجه میتوان بخشی از مشکلات و تحریمها در حوزه نقل و انتقال کتاب و فروش نقطهمحور کتاب را به کمک کتاب دیجیتال پوشش داد، اما تا وقتی کتاب دیجیتال به رسمیت شناخته نشود، این حوزه با سختیهای زیادی روبهرو است،
محمدپور با اشاره به سهم کتاب دیجیتال از بازار کتاب کشورهای صاحبنام در تولید این محصول بیان کرد: در حوزه کتاب دیجیتال هنوز فاصله زیادی با کشورهای صاحبنام وجود دارد؛ درحالی که در بسیاری از کشورهای صاحبنام در حوزه تولید کتاب دیجیتال، این محصول یکسوم بازار آنها را تشکیل میدهد.
به گفته وی، اکنون تنها هفت درصد گردش مالی بازار نشر کشور در اختیار کتابهای دیجیتال و بین ۱۲ تا ۱۵ درصد مصرف کتاب به کتاب الکترونیکی اختصاص دارد. تا زمانی که کتاب دیجیتال به رسمیت شناخته نشود، رسیدن به سهم یکسوم بازار هنوز دور از ذهن است