ششمین نمایشگاه کاغذ و مقوا تیرماه ۱۴۰۲ برگزار میشود
فلسفه در نظر برخی از فیلسوفان باید از دسترس مردم عادی دور باشد و برای این حرفشان دلایل بسیاری دارند. اما به همان نسبت، هستند فیلسوفانی که فلسفه را از برج عاج پایین کشیده و به متن زندگی روزمره آوردهاند. اتفاقی که موافقان و مخالفان خودش را دارد. برای وارد کردن فلسفه در بطن زندگی تالیف و ترجمه کتاب ابزار خوبی است. در گزارش زیر نگاهی به بازار کتابهای فلسفی در تابستان ۱۴۰۱ داشتهایم.
براساس اطلاعات ویژهنامه آیینه نشر موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، طی سه ماه دوم امسال در تابستان سال جاری ۱۸ هزار و ۸۷۵ عنوان کتاب منتشر شده، درحالی که تابستان گذشته، ۱۹ هزار و ۶۴۲ عنوان کتاب منتشر شده و براساس آمار، ۴ درصد کاهش داشته است. نگاهی به شمارگان کتابها در تابستان سال جاری نشان میدهد که کتابها در شمارگان ۱۵ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۱۲۶ نسخه منتشر شدهاند و این آمار در تابستان سال گذشته، ۱۶ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۶۲۹ نسخه بوده که نشانگر ۸ درصد کاهش شمارگان است.
حال در این میان اگر بخواهیم نگاهی به سهم بازار کتابهای فلسفه و منطق داشته باشیم بر اساس آمار منتشر شده توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، هزار و ۶۸۳ عنوان کتاب در تابستان ۱۴۰۱ منتشر شده که با توجه به چاپ هزار و ۸۹۶ عنوان کتاب در تابستان سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است. حوزه فلسفه و منطق با اختصاص ۷ درصد سهم از بازار نشر ایران در رتبه هفتم قرار گرفته است.
وضعیت نشر موضوع «فلسفه و منطق» در بازار کتاب ایران
به اعتبار آمارهای بانک اطلاعاتی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در زیر شاخه «مابعدالطبیعه، معرفت شناسی و … » ۱۷۵ عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد ۷۱ عنوان کتاب تالیف و ۱۰۴ عنوان کتاب ترجمه بوده است. همچنین ۹۹ عنوان کتاب چاپ اولی و ۷۶ عنوان کتاب تجدید چاپی داشته ایم. در این بخش مشاهده میشود که غلبه با آثار ترجمهای است. اما در حوزه «فلسفه قدیم، قرون وسطی، شرق و فلسفه جدید غرب» ۱۴۱ عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد ۷۰ عنوان تالیف، ۷۱ عنوان ترجمه، ۶۷ عنوان چاپ اول و ۷۴ عنوان تجدید چاپ است. در زیر شاخه «اخلاق» ۹۰ عنوان کتاب منتشر شده که بر اساس این آمار ۵۱ عنوان کتاب تالیف، ۳۹ عنوان ترجمه، ۶۲ عنوان چاپ اول و ۲۸ عنوان تجدید چاپ بوده است. در زیر شاخه «منطق» ۱۳ عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد ۷ عنوان تالیف، ۶ عنوان ترجمه، ۹ عنوان کتاب چاپ اول و ۴ عنوان تجدید چاپ است. نکته حائز اهمیت در این بخش ضعف کمی و کیفی منطق در این زیر شاخه است.
از سوی دیگر با نگاهی به این آمار متوجه میشویم که با توجه به اختصاص ۴۲ درصد سهم از بازار کتابهای فلسفه و منطق به مباحث «مابعدالطبیعه، معرفت شناسی و …»؛ «فلسفه قدیم، قرون وسطی، شرق و فلسفه جدید غرب»، «اخلاق» و «منطق» با ۳۴ درصد، ۲۱ درصد و ۳ درصد در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.