اهتمام ویژهای برای تقویت بخش کودک کتابخانههای عمومی وجود دارد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتابخانه «هدهد سفید» ویژه کودکان با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی مدیرکل نهاد کتابخانههای عمومی و جمعی از فعالان حوزه کتابداری کودک، سهشنبه (۱۹ مهر) در پارک رسالت افتتاح شد.
کتابخانه «هدهد سفید» در فضایی به وسعت ۲۴۰ مترمربع در پارک رسالت واقع شده است و بیش از ۶هزار جلد کتاب در سه رده سنی، کودک، نوجوان و بزرگسال در آن قرار دارد. ازجمله بخشهای این کتابخانه میتوان به بخش نشریات، اسباببازی و سالن مطالعه اشاره کرد. فعالیتهایی چون قصهگویی، معرفی کتاب، جمعخوانی و رنگآمیزی برای این کتابخانه پیشبینی شده است.
در ابتدای این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه فرزند خود در کتابخانه هدهد سفید حضور پیدا کرده بود، پس از بازدید از بخشهای مختلف کتابخانه و صحبت با کتابداران و کودکان حاضر در آن طی سخنانی، گفت: تلاش کردهایم با برنامههای مختلف، اهتمام وزارتخانه و دولت سیزدهم را در مقوله و آموزش و پرورش نشان دهیم و اکنون نیز به صورت نمادین در این کتابخانه همزمان با هفته ملی کودک حاضر شدهایم.
وی ادامه داد: اکنون در کتابخانههای عمومی فعالیتها و برنامههای خوبی برای کوکان پیشبینی شده است و همه همکاران در نهاد کتابخانههای عمومی بخش فاخر و خوبی را به کودکان اختصاص دادهاند، در این میان اهتمام ویژهای وجود دارد که بخش کودکان در کتابخانههای عمومی را تقویت کنیم.
اسماعیلی با بیان اینکه کار اصلی دولت و مدیریت فرهنگی با این نسل آغاز میشود، افزود: در این زمینه هرچه فعالیت بیشتری داشته باشیم، شاهد جوانان پرشور و خلاقتری خواهیم بود که در آینده به سربلندی و توسعه ایران اسلامی کمک خواهد کرد. در این میان هر چه کم کاری کنیم؛ اثرات نامطلوب آن را در آینده مشاهده خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: مصمم هستیم، کودکان امروز با ذخائر ارزنده فرهنگی آشنا شوند، در این زمینه میتوانیم با امور پرورشی مناسب، شاهد ارتقاء و تعالی نسل آیندهساز کشور باشیم.
اسماعیلی با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز اوایل انقلاب میگفتند که امید من به شما دبستانیهاست، گفت: امروز نیز امید ما به کودکان سرزمینمان است که با آموزش و پرورش مناسبی که میبینند ایران را سربلندتر از امروز بکنند.
افتتاح کتابخانههای هدهد سفید در سطح کشور
در ادامه این مراسم، مهدی رمضانی نیز در سخنانی با اشاره به لزوم پرداختن به موضوع کتابهای کودک و نوجوان، عنوان کرد: موضوعی که در حوزه کتابهای نوجوان وجود دارد، فقری است که در بخش منابع مطالعاتی با آن روبهرو هستیم، این موضوع علاوه بر کتاب در حوزه فیلم و موسیقی کودکان نیز به خوبی دیده میشود.
وی افزود: بحث پرداختن به حوزه کودک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور یک بحث قدیمی است و شکلگیری بخش کودک با جدیت در همه کتابخانهها پیگیری شده است. همه کتابخانههای نهاد به این بخش تجهیز شدهاند.
رمضانی در ادامه با طرح این موضوع که تدارک مجموعهای برای موضوع کودک، یک موضوع مهم است، گفت: محتوا و نشان هدهد سفید را در نهاد کتابخانههای عمومی پایهگذاری کردیم که این نشان اجزا و ابعاد متفاوتی دارد؛ شامل جایزه هدهد سفید با هدف معرفی کتابهای برتر کودک و نوجوان، تولید برنامه با شبکه پویا و … است.
وی تاکید کرد: برنامه تلویزیونی هدهد سفید که پیش از این درباره آن اطلاعرسانی شده، قرار است همزمان با هفته کتاب، نخستین بار روی آنتن برود و سایر برنامهها نیز به مرور انجام خواهد شد.
رمضانی با بیان اینکه امروز شاهد اولین کتابخانه هدهد سفید هستیم، یادآور شد: به مرور شاهد افتتاح سایر کتابخانههای هدهد سفید در سطح کشور خواهیم بود تا این زنجیره کمکم کامل شود.
وی در بخش دیگر صحبتهای خود به موضوع فعالیت کتابداران بخش کودک کتابخانههای عمومی اشاره کرد و گفت: در تلاشیم که از تجربیات، دانش و مهارت کتابداران کودک در توسعه فعالیتهای کتابی استفاده بهتری ببریم، زیرا کتابداران این بخش فقط کتاب امانت دهنده کتاب نیستند؛ بلکه فعالیتهای متنوعی را دنبال میکنند که شامل قصهگویی، جمعخوانی، کاردستی و … است.
به گفته رمضانی، در نهاد کتابخانههای عمومی، کارگروه تخصصی کودک با حضور جمجع گستردهای از این کتابداران تشکیل شدئه است که فعالیتهای آموزشی و مهارتی مختلف را دنبال میکنند و جشنواره قصهگویی یکی از برنامههای آنها است.
وی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه بیش از نیمی از اعضای فعال کتابخانههای عمومی کودک و نوجوان هستند، افزود: ما به این حوزه امیدوار هستیم، چون ذخیره عملیاتی نهاد است، ما معتقدیم که بحث کتاب و کتابخوانی و مطالعه باید در مدارس به صورت جدی پیگیری شود، مهارت آموزی و مهارت افزایی در مدارس باید توسعه پیدا کند.
رمضانی ادامه داد: نهادهای ذیربط در حوزه کتابخانی مثل شورای فرهنگ عمومی باید در این زمینه ورود پیدا کند تا بحث کتابخوانی در مدارس با جدیت بیشتری پیگیری شود زیرا ما اکنون زنگ کتاب یا زنگ مطالعه با هدف معرفی کتابهای مناسب در مدارس نداریم و باید توجه ویژهای به آن شود.