نمایشگاه کتاب تهران همیشه گوشه ذهن مردم قرار دارد
معصومه تقیزادگان گفت: نمایشگاه کتاب همیشه در گوشه ذهن مردم، به خصوص اهالی فرهنگ و رسانه قرار دارد، چرا که بسیاری از کتابها در ایام برگزاری نمایشگاه منتشر میشوند.
معصومه تقیزادگان در گفتوگو با ستاد خبری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران درباره جایگاه این نمایشگاه میان مردم اشاره کرد: نمایشگاه کتاب همیشه در گوشه ذهن مردم، به خصوص اهالی فرهنگ و رسانه قرار دارد، چرا که بسیاری از کتابها در ایام برگزاری نمایشگاه منتشر میشوند. اگر شما نویسنده و ناشر باشید علاقهمند خواهید بود که تلاش کنید کتابهایتان در آن تاریخ آماده شود و به نمایشگاه برسد و اگر مخاطب کتاب باشید منتظر انتشار کتابهای جدید در آن تاریخ هستید.
وی افزود: گفتوگوها و برنامهریزیهایی که میان ناشران و نویسندگان برای انتشار کتابها در نمایشگاه وجود دارد اگر در طول سال در رسانهها منعکس شود، میتواند مردم و مخاطبان ویژه کتاب را نیز درگیر این موضوع کند.
این استادیار پژوهشکده ارتباطات و مطالعات فرهنگی ادامه داد: اصولا آنچه باعث میشود مردم یک رویداد فرهنگی فصلی یا مقطعی را در نظر داشته باشند این است که آن رویداد با برخی مناسک و آئینهای جنبی همراه باشد و این باعث تبدیل آن به رویدادی به یاد ماندنی شود. به عنوان مثال در طول سال ما به این فکر میکنیم که مراسم عاشورا یا شب یلدا چه زمانی برگزار میشود و شاید مدتها پیش از آن برایش برنامهریزی میکنیم و به نظرم اگر در نمایشگاه نیز مناسک و برنامههایی جمعی برای حوزه عمومی در نظر بگیریم، این اتفاق برای مردم پررنگتر خواهد شد که در خصوص آن باید فکر کرد.
نویسنده کتاب «کار هنر: بررسی جامعهشناسی عناصر ساختاری سیستم هنر» در بخش دیگری از سخنان خود درباره چگونگی نگه داشتن نام نمایشگاه میان رسانهها در طول سال گفت: مصاحبه با ناشران مختلف در طول سال میتواند موضوع نمایشگاه را به واسطه رسانهها به عرصه عمومی آورد. همچنین میتوان گزارشها و نقد و بررسی نمایشگاههای کتابی که در کشورهای دیگر دنیا برگزار میشود، اهمیت آن برای جامعهشان و مقایسه آن با نمایشگاه کتاب خودمان را در رسانه کار کرد.
تقی زادگان اضافه کرد: طبیعتا هرکدام از ما لیستهایی برای خریداری کتاب در طول سال داریم که اگر خرید آنها اولویت فوری نداشته باشد، آن را از نمایشگاه کتاب خریداری میکنیم و بر همین اساس در زمانهایی بجز زمان برگزاری نمایشگاه نیز این مسئله برای ما وجود دارد که چه مقدار تا زمان برگزاری نمایشگاه فاصله داریم.
مترجم کتاب «اقتصاد هنر» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ترجیح میدهد، خریدهای خود را بین نمایشگاه کتاب و کتابفروشیها تقسیم کند، گفت: چرا که برخی نشرها کوچک هستند و فقط در نمایشگاه امکان دیده شدن و عرضه بیشتر کتاب دارند. نشرهای بزرگ و اصلی را همیشه میتوان به واسطه کتابفروشیها دید، اما ناشران شهرستانی و دولتی که کمتر کتابهای خود را به عرصه عمومی میآورند برای بنده اولویت دارد که از نمایشگاه آنها را پیگیری کنم.
تقیزادگان همچنین به یک مولفه خوب نمایشگاه کتاب در سالهای اخیر اشاره کرد و ادامه داد: اتفاق خوب امسال و سال پیش این بود که میتوانستیم در نمایشگاه مجازی کتاب انتخاب کنیم که کتاب را از ناشر خریداری کنیم یا از کتابفروشی. برای رفع تعارض منافع نمایشگاه با کتابفروشیها این اتفاق قابل تاملی است.